ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 31 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید من در یه شرکتی مشغول به کارم با یکی از همکاران خانم به همدیگه علاقه مند شدیم اما یه موضوعی که هست اینه که اون خانم قبلا با یکی از همکاران به قصد ازدواج در ارتباط بودن و من کاملا این قضیه رو میدونم، حالا مساله این که شرایطتمان با هم جور اما مساله ارتباطش با همکار دیگه رو موندم باهاش چیکار کنم چرا لطفا در این مورد راهنمایی کنید


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما پرسشگر محترم در ماه مبارک رمضان!
پاسخ شما را در قالب چند نکته تقدیم می نماییم:
1) ما برای اظهار محبت به جنس مخالف (چه منشاء سوء تفاهم بشود و چه سوء تفاهمی را به دنبال نداشته باشد) دلیل موجه و قابل قبولی را نمی شناسیم. در واقع اگر هم باعث سوء تفاهم نشود باعث سوء رفتار می شود و به تدریج در گردونه ای وارد می شوند که چه بسا هیچ کدام خواستار آن نبودند. گردونه ای که گاهی رهایی از آن مستلزم هزینه کردن تمام انرژی روانی، جسمانی فرد و قرار گرفتن در بن بست شدید است. پس مهم این است که در این وهله ببینید که آیا این فرد معیارهای یک زندگی موفق را دارا است و بعداً به او دل ببینید.
2) به فرض که او معیارهای انتخاب همسر را داشته باشد؛ لازم است با جدیت وارد شوید و موضوع علاقه دیگر همکار را دقیق بررسی نمایید و ببنید که چه تبادلات عاطفی و به چه میزان بین آنها گذشته است؟ آیا اکنون نیز همکارتان به او علاقه مند است؟ در این خصوص می توانید از خود دختر میزان و سطح علاقه و روابط را جویا شوید. اکر هنوز همکارتان به او علاقه دارد بهتر است فعلا دست نگه دارید و با او  در این رابطه صحبت نمایید اگر رضایت کامل داد آن وقت اقدام نمایید. زیرا گرچه او هیچ حق و حقوقی در این موضوع ندارد ولی اخلاقاً ممکن است با مخاطراتی روبرو شوید. پس محتاطانه حرکت کنید.
3) سعی کنید به صرف همکار بودنتان اکتفاء نکنید و حتما شناخت کافی و کاملی از ایشان کسب نمایید و این میسر نمی شود مگر از طرق ذیل:
مرحله اول: مشاوره: مشاوره قبل از ازدواج کمک فراوانی در شناخت معیارهای طرفین می‌کند. وظیفه مشاور این است که با تسهیل شناخت بین طرفین  و ایجاد رابطه بیشتر کمک می‌کند تا ظرفیت‌ها و کفویت‌های طرفین در زمینه‌های مختلف بارز شود. ضمن اینکه در صورت نیاز از تست‌های روانشناختی نیز بهره می‌گیرد.
همچنین مشورت با افرادی که دارای خصوصیاتی چون تدیّن، عقل و فهم بالا، آگاه به مسائل ازدواج، شجاع و بدون ملاحظه، مصلحت اندیش، دلسوز و خیرخواه، و امین و رازدار باشند.
مرحله دوم: تحقیق: گفتیم که چون ازدواج امر بسیار مهمی است و شرکای زندگی لازم است یک عمر در کنار هم در شادی‌ها و غم‌های هم باشند دقت در شریک زندگی بسیار مهم است. به همین جهت تحقیق اگر چه طولانی شود ولی دقت در آن لازم و ضروری است.
مرحله سوم: گفتگوی مستقیم: آخرین مرحله شناخت قبل از ازدواج و مهمترین و مؤثرترین مرحله شناخت همین دیدار و گفتگوی مستقیم دختر و پسر می‌باشد. تعداد جلسات گفتگو هر چه بیشتر باشد شناخت بیشتری حاصل می‌شود. همچنین توصیه می کنیم از همه مراحل والدین را نیز مطلع سازید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین نکته‌های ازدواج